Sponsorplan

Geweldig dat je hebt besloten om in actie te komen voor de Hartstichting en mee doet aan Cycle Paris. Op deze manier ga jij de uitdaging aan om zoveel mogelijk geld op te halen voor voor onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten. Hieronder vind je tips om jouw deelname zo succesvol mogelijk te maken.

Tip 1: Zet hoog in!
Bij het bepalen van jouw streefbedrag zet je altijd iets hoger in dan dat je eigenlijk van plan bent. Zo zijn sponsors net iets vaker bereid om het sponsorbedrag te verhogen.

Tip 2: Geef het juiste voorbeeld!
Door jezelf te sponsoren is de actie echt gestart en je bent van de 0 euro af. Dit vergroot het vertrouwen van je sponsors. Verder zal je zien dat vragen om een donatie makkelijker gaat wanneer je zelf ook een duit in de zak doet.

Tip 3: Persoonlijke sponsoring
Persoonlijke verhalen spreken mensen aan. Vertel jouw reden om in actie te komen voor de Hartstichting. Ken je iemand in jouw omgeving die een hart-of vaatziekte heeft of heb je er zelf mee te maken? Vertel erover en laat weten waarom mensen jouw actie moeten steunen. Upload een foto of een filmpje om je pagina nog persoonlijker te maken.

Tip 4: Benader je werkgever
Bij de afgelopen edities is gebleken dat veel werkgevers achter hun werknemers stonden. Sommige bedrijven doneerden het hele doelbedrag, gaven hun werknemers vrije dagen voor de actie of stelden een verdubbelaar in. Daarnaast waren er ook een hoop werkgevers die een vriend werden van het evenement. Zo stelden ze producten beschikbaar zoals auto's, bussen, voedsel voor onderweg of de vergoediging voor een vrijwilliger. Word jouw werkgever ook een vriend van Cycle?

Tip 5: Wees creatief
In principe kun je overal geld mee verdienen. Wees daarom creatief! Hierbij alvast wat voorbeelden om mee aan de slag te gaan: Was auto’s, bak taarten, verkoop spullen tijdens een garage sale of rommelmarkt, organiseer een pub quiz, maak smoothies, verkoop broodjes en verzamel lege statiegeld- flessen en kratten in je omgeving en lever die in. Deze laatste tip kun je zelfs naar een hoger plan tillen door de plaatselijke supermarkt te vragen of jij statiegeld bonnetjes mag inzamelen in de bak naast de statiegeldflessen automaat. Dit kun je natuurlijk bij meerdere supermarkten vragen en kan uiteindelijk heel veel sponsorgeld opleveren.

Tip 6: Jouw doel
Vertel enthousiast over de Hartstichting en waarom jij in actie komt. Lees je voldoende in op jouw specifieke doelstelling. Kom je bijvoorbeeld in actie voor het eerder herkennen van hart- en vaatziekten? Vertel dan juist waarom jij dit zo belangrijk vindt en waarom je hiervoor hebt gekozen. Deel enthousiast je verhalen op sociale media en in het dagelijks leven. 

Stappenplan

In het stappenplan bekijk je hoeveel tijd je hebt om geld in te zamelen en wat het streefbedrag is dat je bij elkaar wilt krijgen. Als je in teamverband gaat sponsorwerven, verdeel dan de taken. Begin ruim van tevoren en dus niet op het laatste moment. Breng je hele omgeving in kaart. Begin met de mensen uit je directe omgeving en maak de kring steeds groter. Dit levert een hele reeks namen op. Denk hierbij aan je:

  • Partner
  • Familie
  • Vrienden
  • Collega's en werk
  • Studiegenoten
  • Studentenvereniging
  • Buren
  • Sportclub
  • Stamkroeg, clubs en restaurants
  • Bakker, slager, winkel op de hoek, supermarkt, etc. 

Kleinere acties kunnen onderdeel zijn van jouw actie om sponsorgeld te werven
1. Vraag als verjaardagscadeau een (natuurlijk) gulle sponsorbijdrage!
2. Organiseer een huisfeest/barbecue/borrel/bierproeverij/pub quiz/lunch in de buitenlucht voor vrienden en familie. Halverwege deel je sponsorformulieren uit of je vraagt een vast bedrag.
3. Haak aan bij belangrijke data en evenementen: een Avondvierdaagse, vrijmarkt of verkoop ijsjes op een warme zomerdag. Verkoop en werf.
4. Zet anderen voor je aan het werk. Schakel kids in! Je eigen kinderen, neefjes/nichtjes of buurkinderen: ze zullen het prachtig vinden om te helpen sponsorgeld op te halen. Door langs de deuren te gaan of door een project/evenement/spel op school te organiseren.

Hoe begin je?

Sommige mensen zie je elke dag, anderen heb je al een jaar niet meer gesproken. Dat vraagt om een verschillende aanpak. Werk je met een team aan het sponsorwerven? Bedenk niet alleen wie je gaat spreken, bellen of mailen, maar ook bij iedere potentiële sponsor wie van jullie teamlid de meeste kans heeft op persoonlijk contact. Vergeet daarnaast niet om bij te houden wie je al gevraagd hebt om sponsor te worden. Begin bijvoorbeeld met een reeks persoonlijke gesprekken. Stuur meteen daarna een leuke herinneringsmail en blijf in contact met je sponsors. Het is aan te raden om het na een tijdje nog eens te vragen. Veel mensen leggen de mail of het verzoek even naast zich neer en vergeten het dan helaas.

Veel sponsors vinden het prettig om een duidelijk bedrag te horen. Durf te vragen! Als je 5 euro vraagt, ontvang je zelden 500 euro. Natuurlijk is iedereen vrij om net zoveel te geven als ze zelf willen, maar een concreet bedrag helpt sponsors over de streep. Noem een bedrag dat past bij de bewuste persoon of organisatie en rond dit naar boven af. Laat regelmatig iets horen (een mail, een WhatsApp, een post of tweet) over de stand van zaken, dat vinden sponsors en potentiële sponsors zeker leuk. Hoe gaat het bijvoorbeeld met trainen? Hoeveel geld moet je nog ophalen? Wat gaat er goed, maar ook wat gaat er minder goed?

Bedanken

Vergeet je sponsors niet persoonlijk te bedanken. Veel mensen die geld geven aan een goed doel krijgen nooit een bedankje. Laat jou dat niet gebeuren. Bedank je sponsors meteen: het liefst persoonlijk, maar ook per mail, telefoon, et cetera. Vraag ze eventueel om ideeën om nog meer geld bij elkaar te verzamelen. Elke sponsor heeft weer een eigen netwerk en via via komen er misschien meer sponsors en/of leuke ideeën binnen.

Benader bedrijven
Meestal begin je met de mensen in je omgeving, maar zet vooral ook alle mogelijke bedrijfssponsors in je plan. Allereerst je eigen werkgever, maar vergeet ook andere bedrijven waarmee jij in aanraking komt niet. In de buurt, in je stad, in de regio: bedenk hoe je ze kunt benaderen. Ken je er iemand? Bedrijven zijn uitstekende sponsors als je er een ingang hebt.

Bedrijfssponsors willen voor hun sponsorbijdrage meestal wel graag iets ervoor in ruil terug . Bedenk een tegenprestatie: een vermelding in je communicatie naar buiten, een dagje werken. Maar wat bijvoorbeeld ook heel leuk is, is een enthousiaste presentatie geven bij het desbetreffende bedrijf, waarin je vertelt over de Hartstichting en jouw deelname aan Cycle Berlin. Daarna kun je dan nog met de collecte bus langs alle medewerkers.

Wees enthousiast!

Niets is zo overtuigend als een persoonlijk gesprek met je (potentiële) sponsors. Probeer dus zoveel mogelijk mensen live te spreken. Als dat niet lukt: probeer in je communicatie zo persoonlijk mogelijk te zijn naar je achterban. Liever een telefoontje dan een mail, liever een mail dan een algemene nieuwsbrief, liever een persoonlijke WhatsApp dan een berichtje via Twitter. Het allerbeste werken al deze methoden door en naast elkaar, vanuit jou en jouw verhaal. Laat je enthousiasme blijken over Cycle Paris en de Hartstichting. Straal dat uit en de sponsors zullen zich aangesproken voelen.

Succes!
Met deze handvaten kan je aan de slag om je sponsorbijdrage op te halen. Heb jij een succesvolle actie of andere sponsorwerftips, laat het ons weten! Zodat andere deelnemers een voorbeeld kunnen nemen aan jouw actie. Gaat het toch moeizaam met sponsorwerving of heb je hulp nodig? Bel of mail gerust met de organisatie. Heel veel succes!

Cycleparis@hartstichting.nl
Anna Koster: 0683971867